Česká republika
Už ani nevím, jak tenhle nápad přesně vznikl. Asi to bylo přečtením si jednoho zajímavé cestopisu o východním pobřeží, ale rozhodně vím, že už je to hodně dlouho co mě napadlo navštívit USA.V mých snech jsem měl vždy návštěvu New Yorku a pak dále pokračovat až na Floridu. Seznámil jsem s nápadem bráchu, který se chtěl přidat a tak jsem začal zjišťovat podrobnosti. První překážkou bylo půjčení auta bez kterého se v USA neobejdete. Problém je ten, že vám auto bez zvláštních poplatků půjčí až od 25, takže bylo nutné cestu odkládat až bude bráchovi 25.
Tím, že s námi chtěli jet i další, kteří potřebovali více času na našetření peněz a jelikož se nám navíc zalíbilo na Ukrajině, které jsme dali přednost, tak jsem cestu ještě o jeden rok odložili. Nicméně rok 2017 byl stanoven jako oficiální rok cesty. Začalo se pomalu plánovat a shánět lidi, kteří mají skutečný zájem jet. Před Váncemi 2016 nás mělo jet 7. Po novém roce 6 a v březnu, kdy už se lámal chleba jsme zbyli jen já, brácha a Nikola. Termín byl daný mou povinnou letní dovolenou a čekalo se jen na nějaké výhodné letenky. První výhodné letenky od společnosti Norweigen za 4 – 6000 do New Yorku nám vyloženě proklouzly mezi prsty. Protože než jsme se stačili rozhodnout a domluvit jak vlastně poletíme (mělo se letět ze Skotska do Newarku), tak bylo vyprodáno. No nic čekáme dále. Někdy v dubnu po návratu z práce zapnu internet na iDnesu se dočítám, že British airways zakládají novou nízkonákladovku Level a že budou lítat z Barcelony na západní pobřeží do Oaklandu za 5000. Neuvěřitelná cena. Jdu to zkontrolovat na happyfly.com a opravdu letenka v náš termín za 5500 do Oaklandu. Podívám se do mapy, kde že ten Oakland vlastně leží :D, u San Franciska, výborně, volám bráchovi a o pár minut později kupuji. Letíme do USA. Původní a smělý plán byl přeletět z Oaklanu do New Yorku a zpět. Nicméně cena byla stejně vysoká jako naše letenka z Evropy do USA a tak jsme se rozhodli zůstat na západě, kde je toho podle mě více zajímavého k vidění. Letenku máme, co budeme plus mínus dělat víme taky, tak teď potřebujeme auto. V našich snech to bylo vždy nějaké obrovské americké SUV, ale náhled do autopůjčoven a cena 50000 za 3 týdny nás vrátil zpět do reality. Jenže v půjčovnách je i docela drahé obyčejné auto (v termín prázdnin to vycházelo kolem 30000 Kč) a tak na FB fórech zjišťuji aleternativy. Nejvíce mě zaujme pronájem vozidel od běžných američanů, který zprostředkovává společnost Turo. To funguje tak, že někdo se rozhodne pronajmout auto, stanoví si cenu dá to na Turo a to vám to zprostředkuje. Kromě významně nižší ceny je výhoda, že platíte dopředu a berou evropské debetní karty. Tím pádem nepotřebujete kreditní kartu, bez které si auto v půjčovně pronajmete jen velmi složitě pokud vůbec. Nevýhodou je, že nemáte tak úplně garantovaný kvalitní stav vozidla, v případě poruchy vám ho nikdo nevymění resp. postarají se o vás ale náhradními vozidly nedisponují. Druhou věcí je, že neobdržíte žádnou oficiální smlouvu kromě profilu na webu a v případě zastavení policií bych opravdu nevěděl čím se mám v našem případě prokázat, že jsem toto auto neukradl. Popravdě jsem ani nevěděl zda máme technický průkaz (našli jsme jen nějakou registraci) a zda nepotřebujme ještě něco. Nicméně pronájem auta nás s tou nejdražší pojistkou (15% ceny) vyšel na 18 000 v době intervencí a nevýhodného kurzu. Pronájem se platí za den + poplatek Turu a pojistka (jsou 2 varinaty vyšší a nižší nebo možnost bez pojistky, ale to jen za předpokladu, že majitel auta má vůz nějak specialně pojištěn – tuto možnost jsem nějak detailně nezjišťoval, protože bez pojistky jsme určitě jet nechtěli). Auto si pak máte převzít na majitelem zvoleném místě (někteří nabízejí i dopravu zdarma na letiště) a na stejném místě mu ho i předáte. My jsme se s majitelem neviděli a klíček od auta jsme měli ve speciálním boxu na bočních dveřích, kde po zadání kódu se nám box otevřel a my dostali klíče od auta. Stejným způsobem jsme i klíč vraceli.
Letenku do USA máme, auto máme, ještě se nějak dostat do té Barcelóny. To byl trochu oříšek, protože když máte zpáteční letenku přes půl planety za 5500 Kč, tak tady za ten kousek po Evropě se vám více jaksi platit nechce. Jenže přišel květen a žádné akční letenky do Barcelony se nevyskytovaly. Nezbývalo než se spokojit s tím co bude a tak z toho vznikl mix, že do Barcelonny jsme letěli z polské Poznaně Wizz airem a zpět jsme letěli Vuelingem do Prahy. To vše za krásných 4700 i s dopravou do Poznaně a hotelu v Poznani.
Teď už zbýval jen první hotel, který jsme zarezervoval poblíž letiště v Oaklandu přes booking.com a vyšel na cca 2200, za čtyřlůžkový pokoj pro 3 osoby (pozor při letu do USA musíte uvést adresu, kde budete první noc nocovat).
Víza už do USA nejsou potřeba. Je jen nutné se před cestou registrovat v systému Esta, kde za poplatek 14$ získáte povolení ke vstupu do USA. Stačí se registrovat 14 dní před odletem. My to už pro jistotu provedli v květnu.
Formality bychom měli. Teď k programu. Vidět jsme toho chtěli hodně a tipů jsme získali taky hodně. Plánem cesty jsem se inspiroval na blogu u J Pavlíka, který jel cca to samé co jsme chtěli jet my a dále jsem se řídil tipy a poznámkami od Žanet, která podobný okruh absolvovala před několika lety. Další informace k cestě jsem čerpal ze stránek chcidoameriky.cz.
Trasa byla následující. 1. den – cesta z Ostravy do poznaně – 2. přelet do Barcelóny a z ní let do Oaklandu – 3.den vyzvednutí auta a cesta podél Higway 1 směrem na Los Angeles – 4.den už toho bylo více Pismo Beach, Los Alamos, Santa Barbara, Hollywood – 5. den Los Angeles (Venice beach, Belveder bvd.), přejezd k Seqoia národnímu parku – 6. den Seqoia NP – 7. den přejezd do Las Vegas a návštěva Hoover dam – 8. den Death Valley NP, Las Vegas (Stip) – 9. den Zion NP – 10.den Bryce canyon NP – 11.den Grand canyon (North rhim) – 12.den Horsehoeband, Antelope canyon 13. den Monument Valley – 14. den Arches NP – 15. den přejezd do Salt Lake City – 16. den Salt Lake City, Bonevilské pláně, přejezd k Yosemitskému národnímu parku přes Mohavskou poušť - 17.den Yosemite NP 18. den Yosemite NP 19. den přejezd do SF vč. Návštěvy SF 20.den Silicon valley 21. den Oakland a návrat do Barcelony - 22. let do Barcelony 23.den – let z Barcelony do Prahy.
Výše je popsáno co vše jsme navštívili. Bylo to téměř vše co jsme naplánovali jen s výjimkou Higway 1, kterou jsme projeli rychleji kvůli špatnému počasí a LA kde jsme chtěli do Bontonland studia, které jsme vynechali, díky čemuž jsme stihli Bryce canyon, který jsme chtěli vynechat a který jsme posléze zvolili, jako to nejslepší co jsme v USA viděli.
Poznámka k naši trase na závěr. Přestože se to na mapě až tolik nezdá, čekají vás hodiny a míle trávené v autě, protože vše je tady hodně daleko a i v rámci jednoho národního parku trvá přejezd z jednoho místa na druhé klidně hodinu. To samé jsou města, která jsou obrovská a jednotlivé atrakce a zajímavosti jsou od sebe vzdáleny i tři čtvrtě hodiny cesty autem. Takže pro Evropana zvyklého všude dojít pěšky v rámci centra města je to poměrně šok a nezvyk. Kdybych se měl někdy na západ USA vydat po druhé už bych takto šílený okruh určitě nedělal a zaměřil bych se jen na pár míst, kde bych trávil několik dní, ale chápu, že ten kdo se chystá do USA poprvé toho chce vidět stejně jako my co nejvíce a tak absolvuje úplně ty stejné vzdálenosti jako my nebo ti před námi :).
Teď už jen počkat na 1.7.2017 a po létech plánování vyrazit.
Užitečné odkazy:
Happyfly.czJaknaletenky.cz
Aerolinka Level
Aerolinka Wizzair
Aerolinka Vueling
Pronájem auta přes Turo.com
Stránky polské železnice
Roadtrip na blogu Jiřího Pavlíka
Užitečný portál pro cesty po USA chcidoameriky.cz
Oficiální stránky pro vyřízení ESTy