S. Makedonie 2. - Skopje

18.4.2019 Severní Makedonie

Dnes si projdeme kompletně Skopje. Navštívíme tureckou část města včetně starého bazaru a pak se kamenným mostem, vedoucím přes řeku Vardar projdeme po centru a dalších zajímavostech tohoto města.

Ondra cestuje - Makedonie, Skopje
Historický kamenný most v centru Skopje (foto Žanet)

V pět ráno nás probouzí svolávání k modlitbě, které se v dost hlasité formě line z jedné mešity poblíž. K tomu, abych šel takhle po ránu vzývat Aláha, to bylo málo motivující, a proto usínám a probouzíme se až kolem deváté hodiny. V deset se pak vydáváme do víru velkoměsta, které je pod mrakem a po dešti.

Skopje - Ulice starého bazaru (foto Žanet)

Skopje - Svatební šaty na každém rohu (foto Žanet)

Jako první se vydáváme na Bit bazar. Tržiště projdeme po hlavní tepně a konstatujeme, že je nic moc, protože maso už tady mají v chladících boxech, a ne volně na pultech, jak jsme zvyklí. Tato část města se vyznačuje tím, že se tady snad co 400 metrů nachází mešita. Několik z nich se za tureckého přispění opravuje. Nicméně je vidět, že Erdogan není Salmán bin Abd al-Azíz a místní mešity působí dosti stroze, srovnám-li to s Kazachstánem nebo daleko chudším Kyrgyzstánem. My se projitím trhu ocitáme u Ishak Beyovy mešity. Chceme si ji prohlédnout více, ale je to zrovna jedna z těch, co se opravují.

Skopje - Bit bazar (foto Žanet)

Skopje - Ishak Beyova mešita (foto Žanet)

Jakoby obloukem se vracíme zpět do starého bazaru. Z dáli na nás poprvé vykoukne vrchol Krstobar, ze kterého vzhlíží na město latinský křesťanský kříž zvaný Milenium cross, užívaný především u katolíků. Což mi přijde jako paradox. Protože podle sčítání lidu z roku 2002 se dvě třetiny obyvatelstva hlásí k pravoslaví a třetina obyvatelstva k islámu.

Skopje - Milenium cross poprvé (foto Žanet)

Skopje - Nízko emisní doprava (foto Žanet)

Skopje - Mimo hlavní turistické trasy

Pokračujeme v cestě a potkáváme další mešity. Isa Bey mešitu u květinového trhu. A poté mešitu sultána Murada u maulzoea Gazi Izaka Beyse.

Skopje - Květinový trh a v pozdaí Isa Bey mešita (foto Žanet)

Skopje - Isa Bey mešita (foto Žanet)

Skopje - Mešitu sultána Murada v rekonstrukci(foto Žanet)

Skopje - Mauzoleum Gazi Izaka Beyse(foto Žanet)

Cesta nás dále zavede do areálu Univerzity Cyrila a Metoděje, kde místní budovy a kampus na nás působí dost depresivně. Tady by se mi asi studovat nelíbilo.

Skopje (foto Žanet)

Skopje - Univerzita Cyrila a Metoděje (foto Žanet)

Od univerzity se dostáváme na Bulvár Goce Delčev, který nás dovede na začátek starého bazaru a náměstí Filipa II. Makedonského. Na to ještě nepůjdeme, protože se prvně stočíme k budově Skopské filharmonie, které se nachází v širším centru města, které bylo v roce 2014 dost velkolepě a nákladně zrekonstruováno.

Skopje - Bulvár Goce Delčev (foto Žanet)

Skopje - Výběrčí mýtného (foto Žanet)

Skopje - Budova Makedonské filharmonie (foto Žanet)

Skopje - Budova národní galerie (foto Žanet)

Skopje - Budova makedonké opery a baletu (foto Žanet)

Nás ovšem začíná trápit hlad a s ním i problém, že jsme ještě nenašli směnárnu, které se tady rozhodně nenacházejí v tak hojném počtu jako na Ukrajině a na rozdíl od Ukrajiny jsou i dost maskované, protože jsem neviděl jedinou směnárnu, kde by na celou ulici svítil nápis s aktuálními kurzy. Místo toho jen nenápadný nápis menuvačnica a kurz vytištěný na papíře u přepážky. Nakonec jsme pár směnáren našli vyznačených na mapě a všechny blízké byly za řekou, takže jsme zatím museli vyčkat a pokračovat v prohlídce města. Procházíme si nejprve náplavku u řeky Vardar a procházíme kolem budovy muzea archeologie vedle náměstí Filipa II. Makedonského. Je vidět, že penězi se zde nešetřilo a že v době výstavby bylo velice perspektivní povolání sochaře, protože všemožných soch se zde nachází požehnaně.

Skopje - Budova generálního prokurátora (foto Žanet)

Skopje - Historický kamenný most přes řeku Vardar (foto Žanet)

Skopje - Filip II Makedónský (foto Žanet)

Skopje - Cyril a Metoděj (foto Žanet)

Přecházíme historický kamenný most a ocitáme se na Makedonském náměstí, jehož dominantou je nadživotní socha jezdce na koni (někde taky uváděno jako socha Alexandra Makedonského). Nicméně s historickým odkazem Makedonie je to tady taky poněkud svérázné. Severní Makedonie sice leží na původním území oné slavné Makedonie Alexandra Velikého. Nicméně původní obyvatelstvo bylo vyhnáno slovanskými kmeny a ty byly později obohaceny o Turky. Proto dnešní Makedonci nejsou oněmi starověkými Makedonci, a proto měli hodně dlouho Řekové problém s názvem Makedonie, která se nyní a snad definitivně musela přejmenovat na Severní Makedonii. Most a náměstí je místo, kde obyvatelstvo podobající se naší menšině otravně sockuje a začnou vám nadávat ve chvíli, když jim konečně dojde, že jim nic nedáte. Přiznám se, že to nám to docela zkazilo první dojmy z tohoto města a této země. Další dny to naštěstí zachránily.

Skopje - Archeologické muzeum (foto Žanet)

Skopje - Socha jezdce na koni (foto Žanet)

Skopje - Makedónské náměstí (foto Žanet)

Pokračujeme v prohlídce. Aniž bychom si to uvědomili procházíme kousek od monumentu Porta Macedonia, připomínající vítězný oblouk na Champs-élysées a pokračujeme Makedonskou ulicí až k hlavní silnici. Na ní se stočíme doprava, abychom došli na ulici vracející se k Makedonskému náměstí. Tato ulice by měla mít směnárnu, a tak tomu i opravdu bylo, takže jsme mohli konečně směnit peníze a realizovat oběd. Rozhodli jsme, se že budeme pokračovat v prohlídce města a jak uvidíme něco co nás zaujme, tak tam zakotvíme a najíme se. Výsledkem bylo, že jsme hlady pochodovali ještě další 2 hodiny :D.

Vrátili jsem se na Makedonskou ulici a ta nás dovedla k moderně vyhlížejícímu Domu matky Terezy. Vedle domu se pak nachází ještě pravoslavný kostel, který je v rekonstrukci.

Skopje - Makedónská ulice (foto Žanet)

Skopje - Dům Matky Terezy (foto Žanet)

Pokračujeme Makedonskou ulicí až dorazíme k Muzeu města Skopje. Místo něj nás ovšem zaujímá vedle stojící obchodní centrum, kde se s nadějí na nějakou svačinu rychle vydáme. Záchranou nám je supermarket Ramstor, kde nakoupíme pití a nějaké drobnosti a pokračujeme dále. Máme nesmělý cíl dojít až k Aquaduktu a po cestě navštívit kostel svatého Klimenta a fotbalový stadión Philip II Aréna.

Skopje - Muzeum města Skopje

Skopje - Obchodní dům Ramstore mall (foto Žanet)

Skopje - Milenium cross potřetí (foto Žanet)

Skopje - Kostel svatého Klimenta (foto Žanet)

Skopje - Vládní budova (foto Žanet)

Skopje - Podél řeky Vardar (foto Žanet)

Skopje - Philip II Aréna (foto Žanet)

Když stále vidíme na navigaci vzdálenost k Aquaducktu 5 km, tak na to kašleme a podél řeky se vracíme zpět do centra a konečně na oběd. Tenjsme realizovali na začátku starého bazaru, kde se nám jevilo že mají dobré ceny. Zakotvíme hned u prvního lepšího podniku (shodou okolnosti na wiki travel doporučované Tavče Gravče) a objednáváme dvě piva 100 MKD/kus (cca 40 Kč) a dvě pljeskavice 140 MKD/kus (cca 60 Kč).

Skopje - Pljeskavica (foto Žanet)

Při jídle kolem nás prošla jedna malá cikánka, co jsme ji viděli žebrat na mostě a v rukou měla docela velikou hrst bankovek. Jakmile viděla, že u stolu vedle se vytahuje peněženka k zaplacení účtu, hned tam naběhla s nataženou rukou a dělala, jak strašný má hlad a jak potřebuje peníze. Nemohli se ji zbavit, až ji nakonec vyhnal číšník. Tak to šla zkusit o podnik vedle, kde pochodila úplně stejně. Při placení chlápek udělá manévr, který ho bude stát dýško, jelikož nám chleba naúčtoval tak podivně, že jsem to chápal tak, že se buďto mě snaží natáhnout. Z toho důvodu byly pro mě jeho položky 30 a 40 MKD brány jako dýško a nic navíc ode mě nedostal. Navíc nám udělal ještě slevu, protože jsem měl platit 510 a když jsem vytáhl tisícovku tak mi hned vrátil 500 a tvářil se že ok. Vše proběhlo rychle a zmatečně, takže jsem ani neměl čas pochopit co, že to ve skutečnosti byly za položky. Chlápek se s námi, ale přátelsky rozloučil, takže jsme asi žádné veliké faux pas neprovedli.

Po vydatném obědě usuzujeme, že je potřeba si trošku odpočinout, a tak se vracíme na náš nedaleký hotel, kde si na chvilinku zdřímneme.

Skopje - Starý bazar (foto Žanet)

Tady by mohlo naše dnešní dobrodružství skončit, ale je ještě brzo, tak se vydáváme do města podívat se na Skopskou pevnost a pokusíme se najít stánek, kde se kupují jízdenky na autobus v podobě platových kartiček Skopska card, kterou potřebujeme na zítřejší cestu do kaňonu Matka. Ale zpátky na hotel. Procházíme starým bazarem. Tu mě zaujme k prohlídce pěkná zahrada, od ní se pak odvracíme Mustafa-Pašově mešitě, která je údajně největší ve Skopje. Opět exteriérem příliš neokouzlí interiérem rovněž. Původně se mi dovnitř nechtělo. Přeci jen má člověk z Islámistů trochu respekt, ale jakmile dorazili Japonci, kteří dovnitř bez ostychu naběhli, tak jsme šli taky, a přestože se později objevili i místní, tak nikdo problémy nedělal, a to Japonky spolu s Žanet neměly správný úbor ani pořádně zakryté vlasy.

Skopje - Arastova mešita(foto Žanet)

Skopje - Mustafa-Pašova mešita (foto Žanet)

Vedle Mustafa-pašovy mešity se nachází Skopská pevnost. Před vstupem do ní je pěkný výhled na fotbalový stadión a v pozadí na nás vykukující zasněžené vrcholky hor.

Za vstup do pevnosti se neplatí, čehož rádi využíváme a zdarma se nám tak naskytují pěkné výhledy na podvečerní Skopje.

Skopje - Skopská pevnost a výhledy na Skopje (foto Žanet)

Ještě stále ovšem nekončíme a z pevnosti scházíme do centra, abychom našli již zmiňovaný stánek, kde se má údajně prodávat Skopská karta. Přestože, jsou na internetu vyznačeny jejich pozice, tak stánky nebo prodejní místa nejsou nijak vyznačená, a proto jsme v pátraní neúspěšní. Tu už se začíná stmívat. V obchodním centru u Holiday Innu objevujeme potraviny, kde nakoupíme víno Tikveš a další dobroty na večer. K tomu přidáme snídani a svačinu na zítra. Cestou na hotel ještě narazíme na pekárnu, kde si k večeři koupím Burek a poté už jdeme nočními ulicemi zpět na hotel.

Na pokoji po večeři a láhvi růžového, jehož konzumaci nám v půl deváté zpestřily zpívající mešity, upadáme do kómatu. Zítra nás čeká kaňon Matka.