Rusko 4 - Petěrhof

20.7.2019 Rusko

Dnes navštívíme zámek Petěrhof, kterým chtěl Petr Veliký překonat slavné francouzské Versailles.
Ondra cestuje - Rusko, Petrohrad, Petěrhof
Petěrhof - Samsonova fontána

Dnes si musíme opravdu přivstát. Cesta na zámek zabere asi hodinu a půl. Pokladny otevírají v 10 a my chceme stihnout spuštění fontán, které začíná v 11:00. Z toho důvodu už v osm vyrážíme na metro. Vystupujeme na stanici Avtovo, kde je nutné přestoupit na autobus číslo 200 nebo 210.

Petrohrad - Vstup do stanice Avtovo (foto Žanet)

Nevědomky se postavíme na blbou zastávku, protože nám průvodčí právě dorazivšího autobusu oznámí, že na Petěrhof se jezdí z druhé strany. Zbytečně jsme tam tak čekali 10 minut. Podejdeme rušnou silnici a jdeme na zastávku, kde vím že už jsme správně, protože tam je vyvěšen plánek spojů, jak se dostat do Peterhofu. Čekáme asi dalších 10 minut než nás autobus číslo 200 přijede. Přestože autobus jede na zámek asi hodinu a jede dost mimo Petrohrad, tak zde stále platí petrohradská karta na MHD a není nutno nic extra platit. Jak jsem již psal cesta trvá asi hodinu a autobus stojí přímo před bránou Peterhofu. Zámek se skládá z několika exkurzí a dvou zahrad. Horní zahrada je zdarma a je to taková vstupní brána do Petěrhofu.

Petěrhof - Horní zahrady (foto Žanet)

My jsme tu ovšem přijeli kvůli Dolním zahradám, kde se nachází slavná Samsonová fontána, která má sochy ze zlata. Za ní se bohužel platí a cena je 950 Rublů. Na internetu jsme byli strašeni, že už od 10:00 se zde tvoří veliké fronty u kasy. V našem případě tomu tak nebylo a my šli rovnou k prázdným automatickým pokladnám, kde jsme si v angličtině zvolili, jaký vstup chceme a zaplatili naši Revolut kartou.

Petěrhof - Kasy (foto Žanet)

Poté vcházíme do parku, kde se to hemží stovkami Číňanů neorganizovaných do turistických skupinek. Bylo tam tolik lidí, že ze startu fontán jsme toho moc neviděli. I po spuštění byl problém si fontánu nafotit, protože pořád se před vás někdo tlačil a když to nebyl jeden z milionů Číňanů, tak to byl někdo z ruské provenience.

Petěrhof - Dolní zahrady

Petěrhof - Liduprázdno

Petěrhof - Samsonova fontána

Od Samsonovy fontány jdeme přímo k molu, kde zastavuji rychlo lodě jedoucí z centra Petrohradu. Tyto lodě představují nejrychlejší a taky docela drahý způsob, jak se dostat do Petěrhofu.
U mola se rozhodneme projít si levou část zahrady, která je taky plná fontán, živých plotů a dalších keřů a rostlin. Nicméně na mě to zas takový úžas neudělalo a musím konstatovat, že zahrada v Janukovyčově vile byla daleko pompéznější. Tato strana zahrad mi přišla i slabší oproti pravé straně. Tip pro ty, co nemají čas, projít si celou zahradu.
Jakmile si projdeme levou stranu, tak se vrátíme k Samsonově fontáně. Nyní totiž nastal ten okamžik, kdy od našeho příletu poprvé vysvitne slunce a začne být pořádné horko.
Nafotíme fontánu a projdeme druhou část parku. Tam jak jsem pasl jsou o něco zajímavější fontány. Projdeme si Šachovnicovou a Pyramidovou fontánu, ke kterým přidáme ještě pár dalších fontán.
Pak marně hledáme bludiště a místo toho najdeme další fontánu (podle mapy s názvem Labyrint – od toho to marné hledání bludiště). Poté se vracíme podél mořského břehu a narazíme na Monplezirský palác. Tam mají zajímavou atrakci. Je tam fontána, která se nejeví jako fontána. Je tam ale inkognito zaměstnanec, který je maskovaný jako běžný turista a který spouští vodu v okamžiku, kdy na tu fontánu, resp. její plochu někdo šlápne nebo, se k ní někdo přiblíží. Jakmile se tak stane, tak inkognito zaměstnanec spustí vodu a totálně toho nešťastníka smočí.

Petěrhof - Vodní past na turisty (v černých brýlích záškodník)

Tímto zakončujeme prohlídku parku a vracíme se zpět k zámku. Využijeme hezkého počasí a nafotíme fontánu a zahrady z vrchní terasy.
Poté se vracíme na autobus a jedeme zpět do centra Petrohradu. Prohlídka byla tak únavná, že část cesty prospím. Metrem jedeme k Moskevskému nádraží, kde si zajdeme do stolovaji na oběd. Poté jdeme do protějšího supermarketu nakoupit něco na večer, snídani a na cestu vlakem do Moskvy. Využijeme toho, že je konečně pěkně a rozhodneme se znovu nafotit všechny zajímavé památky v našem dosahu. Tudíž Izákův chrám, sochu Petra velikého a Zimní palác.
Jelikož jsme zde poslední den, tak ještě musíme nakoupit magnetky a suvenýry. Nejlevnější magnetky seženete u sochy Petra Velikého, kde je místní prodavači nabízejí za velmi výhodné ceny. Za 100 rublů seženete balík 3 5 nebo 10 magnetek, což je velice příjemná cena. Na Něvském prospektu jsme narazili na prodejnu suvenýrů s nápisy 1+1=3, kde mají docela levné a pěkné magnetky a taky tam mají levnější hrnky než v některých jiných prodejnách. Místo stolovaji dnes na večeři volíme kebab, respektive šawarmu. Najdeme první lepší na Něvském prospektu a za 200 Rublů/kus dostaneme velice úzký váleček šawarmy. Zklamání. Poté sedneme na autobus a jedeme zpět na naše ubytování, kde se musíme sbalit, protože zítra ráno budeme vstávat velice brzo. Poslední noc v Petrohradu opět trávíme popíjením vodky, pojídání chipsů a ruskou pup music. Bohužel ani jeden večer jsme nenašli dostatek sil abychom se zašli podívat na večerní zvedání Petrohradských mostů ☹. Zítra nás čeká přesun vlakem do Moskvy a prohlídka jejího centra.