Velikonoční Ukrajina 2017 - den 4.

17.4.2017 - Zakarpatská Ukrajina

Závěrečný den na Zakarpatí zakončíme návštěvou zříceniny hradu Něvické a podél Užanského kanálu se budeme pěšky vracet zpět do Užhorodu, kde po večeři zamíříme na autobus, jedoucí zpět do Česka.

Ondra cestuje - Zakarpatská Ukrajina
Zřícenina hradu Něvické (foto Nikol P.)

Dnes si můžeme přispat, protože vlak, který jede směrem na Něvické odjíždí z Užhorodského nádraží až v 10:35. Nasnídáme se, sbalíme se, vrátíme klíče od pokoje a vydáme se s batohy přes Vopak směrem na nádrží. Ve Vopaku nakoupíme zbylé tekuté suvenýry a s menším zpožděním dorážíme na nádraží, kde už nás čeká druhá skupina, která jela opět taxíkem. Jelikož se se zavazadly nehodláme tahat, tak si je dáme do úschovny, která přestože je non stop tak je opět zavřená. Nakonec musela jít mamka na informace požádat někoho ať nám jde úschovnu otevřít. Mezitím, jelikož jsou naše Velikonoce, je potřeba splnit jisté tradiční velikonoční resty, kde v průběhu dorazí správce úschovny, kterému dáme zavazadla. Než to všechno vyúčtuje, tak já jdu do vedlejší budovy zakoupit jízdenku na električku do stanice Něvické-pidzamok. Před vyjetím nás v električce zkasíruje slepý žebrák a potom už nerušeně pokračujeme dále. Po dvaceti minutách vystupujeme pod hradem.

Pěši lávka přes Už, kterou je třeba zdolat při cestě na hrad (foto Nikol P.)

Asi po půlhodince přicházíme k hradu, kde trávíme prohlídkou a focením kolem dvaceti minut.

Výhled z hradu Něvické na údolí. V dáli se nachází Užhorod

Hrad Něvické

Poté se vracíme zpět k vlakové zastávce. Jelikož je čas oběda, tak bychom si chtěli zajít do místní restaurace na šašlík. Jenže máme smůlu. Restaurace je v rekonstrukci. Takže co teď ? Původní plán jít pěšky podél Užanského kanálu se mi zdál z důvodu nedostatku času poměrně riskantní. Jenže zpáteční vlak jede až v 16:48 a na mašrutku to kvůli místnímu státnímu svátku, taky moc nevypadá. Takže se rozhodujeme, že to riskneme a do Užhorodu půjdeme pěšky. Navíc počasí k tomu více než vybízí.

Cesta podél Užanského kanálu

V půlce dáváme pauzu a po asi třech hodinách dorážíme kousek od centra Užhorodu. Na konci cesty jsme měli menší zdržení při přechodu posledního „pěšího“ mostu, čímž jsme pobavili místní romskou omladinu, která se tam v tu dobu zrovna vyskytovala.

První z mostů, který je třeba zdolat při cestě podél kanálu (foto Nikol P.)

Druhý most už vypadá o něco nebezpečněji (foto Nikol P.)

Projdeme Podzámeckým parkem plným rodin s dětmi a po ulici Ivana Olbrachta přicházíme na Korzo. Jelikož je dnes zcela nečekaně otevřena prodejna se suvenýry, tak většina jde utratit poslední Hřivny za krojované ponožky a ja s Mirunem se jdeme mezitím podívat, kde poobědváme. Nakonec vyzkoušíme novinku v podobě restaurace „Veselyj Monach“ (Veselý Mnich), nacházející se naproti kostelu sv. Juria. Volba to nakonec nebyla špatná, protože se zde nacházel velký výběr Zakarpatských jídel za velmi příznivé ceny. Po večeři restauraci opouštíme a přesouváme se zpět na vlakové nádraží pro naše zavazadla.

Užhorod - poslední pohled na Už před odjezdem domů

Užhorod - zaplněná pěší lávka při cestě na nádraží

V úschovně opět nikdo nebyl a tak ho bylo zapotřebí zase zavolat. Potom už se přesouváme na nedaleké autobusové nádraží a vyhlížíme náš autobus společnosti Leo express do Košic.

Užhorod autobusové nádraží - mašrutka, která právě dorazila z Mukačeva (foto Nikol P.)

Ten doráží krátce po šesté a s ním ještě překvapivě jeden mikrobus. Pravděpodobně byl ještě zahájen dodatečný prodej jízdenek na Slovensko, a tak na nádraží vznikly zmatky. Protože ti co měli jízdenky koupené dodatečně chtěli jet velkým autobusem a ti co nebyli ve skupině měli jet mikrobusem, i když měli místenku do velkého autobusu. Stewardky to nijak neřešily a nakonec to dopadlo tak, že Mirun musel jet sám mikrobusem a my i přesto, že jsme měli místenky, jsme neseděli pohromadě, tak jak jsme měli, ale byli jsme roztroušení po celém voze. Nakonec všichni nějak usazeni vyrážíme a po dvouhodinovém čekání na hranicích přejíždíme hranice Ukrajiny se Slovenskem. V Košicích přestupujeme na vlak do Ostravy, kde s pětiminutovým zpožděním po čtvrté raní dorážíme a postupně se rozcházíme a tento vydařený výlet zakončujeme.