Rusko 2 - Petrohrad

18.7.2019 Rusko

Druhý den v Rusku budeme trávit prohlídkou historického centra Petrohradu. Navštívíme Zimní palác. Projdeme si část Něvského prospektu a večer si projedeme nejkrásnější stanice petrohradského metra.

Ondra cestuje - Rusko, Petrohrad
Petrohrad - Zimní palác

Vstáváme mezi devátou a desátou. Počasí nevypadá moc dobře a vypadá to, že bude pršet. Vycházíme hanebně až po 11:00 aneb, když si myslíme, že máme na Petrohrad tolik času, že nemusíme spěchat. Tentokrát nejdeme na metro, ale pomoci aplikace 2GIS zjišťuji čísla trolejbusů, které jedou od našeho hostelu k mysu Vasilyevského ostrova s výhledem na místo, kde se řeka Něva dělí na Malou a Velikou. Trolejbusem číslo 10 jedeme na zastávku Universitet (Университет). Zastávka se nachází u břehu Něvy v místě, kde jsou zakotvené lodě ruského baltického flotu.

Petrohrad - Lodě ruského baltického flotu (foto Žanet)

Jdeme proti proudu řeky, kolem budovy muzea Kunstkamera, což je největší ruské muzeum antropologie a etnografie.

Petrohrad - Kunstkamera

Dostáváme na se na východní mys Vasilyevského ostrova konkrétně na Birževajské náměstí s výhledem na deltu řeky Něvy, Zimní palác a Petropavlovskou pevnost. Také se zde nachází Starý petrohradský bazar.

Petrohrad - Birževajské náměstí (foto Žanet)

Petrohrad - Starý petrohradský bazar (foto Žanet)

Petrohrad - Petropavlovská pevnost (foto Žanet)

Petrohrad - Výhled na Něvu z východního mysu Vasilyevského ostrova (foto Žanet)

Pomocí Dvorcového mostu přecházíme řeku Něvu a ocitáme se u Ermitáže konkrétně u Zimního paláce. Ermitáž je jedno z nejznámějších a největších muzeí v Rusku, a i na celém světě. Nachází se zde 3 miliony exponátů, včetně největší kolekce obrazů na světě. Muzeum se skládá z několika budov. My začínáme, jak již jsem zmínil u Zimního paláce, který sloužil jako zimní sídlo ruských carů. Útokem na Zimní palác 7.listopadu 1917 začala bolševická Říjnová revoluce.

Petrohrad - Dvorcový most (foto Žanet)

Petrohrad - Výhled na Něvu z Dvorcového mostu (foto Žanet)

Petrohrad - Zimní palác z Dvorcového mostu (foto Žanet)

Petrohrad - Zimní palác

Palác si obejdeme dokola a nacházíme se na Palácovém náměstí (Дворцовая площадь). Na něm asi nejvíce zaujme nejméně tři sta metrová fronta lidí, čekajících na vstup do Ermitáže. Tato fronta se zde od rána až do večera opakovala celý den.

Petrohrad - Palácové náměstí

Petrohrad - Palácové náměstí, budova Generálního štábu

Petrohrad - Zimní palác, Alexandrův sloup a ikonická fronta

Projdeme Obloukem Generálního štábu, poslechneme si živou hudbu a před začínajícím deště se zajdeme schovat do blízké prodejny suvenýrů. Zde mají obrovský výběr a naleznete zde vše od magnetek, hrnků až přes bustu Lenina, Stalina a Putina. Nutno podotknout, že přestože jsem na turisticky významném místě, tak jsou zde ceny suvenýru docela lidové.

Petrohrad - Oblouk Generálního štábu

Petrohrad - Matrjošky v prodejně suvenýrů (foto Žanet)

Déšť stále nepolevil, tak po prohlídce suvenýrů se rozhodujeme pro oběd. 2GIS kousek od prodejny ukazuje stolovaju, tak do ní zabrousíme. Jenže je čas oběda a malá stolovaja je docela plná s veliká frontou. Nicméně se nám podaří zabrat si jeden stůl pro dva. Dávám si boršč, plov a zeleninový salát. Žanet zůstává jen u boršče a dává si mrkvový salát, který není jako u nás na sladko, ale je protíraný česnekem. Zajímavé kombinace a výborná chuť. Cena za to vše 270 Rublů (necelých 100 Kč).

Petrohrad - Oběd boršč a plov

Stále prší i přesto se rozhodneme projít si ještě zbytek této části centra. Jdeme od budovy jídelny po Něvském prospektu a přes Alexandrovský sad plných soch dojdeme k budově admirality.

Petrohrad - Alexandrovský sad, socha Nikolaje Prževalského

Petrohrad - Budova admirality

Petrohrad - Očekávání...

Petrohrad - ... vs. realita

Od budovy admirality pokračujeme opět Alexandrovským sadem k soše Petra Velikého. Jeden turistický tip. V okolí se nachází překupníci magnetek za velmi výhodné ceny, kdy jsem zde později koupili 5 magnetek za 100 Rublů. Kousek od sochy na nás vykukuje zlatá kopule katedrály sv. Izáka, ke které následně zamíříme.

Petrohrad - Alexandrovský sad (foto Žanet)

Petrohrad - Socha Petra Velikého (foto Žanet)

Petrohrad - Katedrála sv. Izáka

Jsou tři hodiny déšť neustává a já na sobě cítím únavu ještě z předchozích dní. Tak se dohodneme, že si půjdeme na chvilku na pokoji odpočinout. Z chvilky se stává několik hodin a ven se opět dostáváme až v sedm večer. Bez přestání lije jako z konve, proto padá rozhodnutí zaket si nakoupit a projet si ty nejkrásnější stanice metra. Nakoupit jedeme do obchodního domu Galeria poblíž Moskevského nádraží a stanice metra Ploščaď vosstanija. V obchodním domě se nachází veliký supermarket, kde koupíme jídlo, něco na večer, snídani a taky první ruskou vodku Bělaja běrjozka za 400 rublů. Na úvod jsme chtěli vyzkoušet něco dražšího. Nakonec stejně chutnala jako ty nelevnější vodky. Naproti Moskevskému nádraží je Stolovaja No 1, kde jsme si zaskočili na večeři. Dávám si plov zelný salát a na zkoušku přidávám pirožek. Ten mě zklame, protože pirožky jsou tady dělané ze sladkého těsta a k zelné náplni mi to opravdu nepasuje.

Petrohrad - OC Galeria

Petrohrad - Večeře

Po večeři se vrhneme na metro. Všechny pro nás důležité stanice se nacházejí na červené lince 1. Postupně navštívíme stanice Ploščaď vosstanija, Puškinskaja, Narvskaja a nejkrásnější Avtovo.

Petrohrad - Stanice metra Ploščaď vosstanija (Площадь Восстания)

Petrohrad - Stanice metra Puškinskaja (Пушкинская)

Petrohrad - Stanice metra Narvskaja (Нарвская)

Petrohrad - Stanice metra Avtovo (Автово)

Vzhledem k opakujícím se tvářím, které vystupují na stejných stanicích jako my je jasné, že zde nejsme jediní turisty projíždějící si metro. Rovněž zde neplatí onen mýtus, že se v metru nesmí fotit. Fotili jsme před policisty před ochrannou metra a nikdy nám nikdo nic neřekl. Po skončení prohlídky se vracíme zpátky na hostel, kde do půlnoci popíjíme vodku pojídáme chipsy a opět posloucháme ruský hard bass.

Petrohrad - Alkagalička

Přestože je ideální příležitost na zvedání mostů nejdeme a místo toho jdeme asi v 1 jednu hodinu ráno spát. Zítra nás čeká další část centra Petrohradu.

Mapy 2GIS
Článek o petrohradském metru na idnes.cz