Rusko 11 - Novosibirsk

27.7.2019 Rusko

Novosibirsk je město, ve kterém není skoro nic k vidění , ale jelikož bychom bez této zastávky jeli dva dny v kuse, tak jsme raději volili několikahodinové protažení nohou v tomto městě.
Ondra cestuje - Rusko, Novosibirsk
Novosibirsk - Hlavní vlakové nádraží (foto Žanet)

Zpátky do Jekatěrinburgu. Vstáváme tři hodiny před odjezdem. Na snídani vaječná amoleta, zabalení si věcí, odevzdání klíčů a hurá na nádraží. Před námi je 22 hodin trvající cesta do Novosibirksu.

22 hodin cesty před námi

Dnes máme podélné postele, ale v úpravě bez zásuvek, což je zrada. Alespoň že ve vagónu máme klimatizaci. Společnost nám dělá nějaký dětský tábor, který obsadil skoro celý vagón. Ve vlaku si vybalím vše potřebné, postelu a jdu spát. Co taky jiného dělat v plackartném vagóně :D. Probudím se ve 12, což značí jedno, je čas oběda. K obědu delikatesa v podobě čínské polívky zalité horkou vodou z místního samovaru.

Michelinské menu ala plackartnyj

Samozřejmě takovýto oběd značně unaví, a proto je potřeba si opět trochu odpočinout. Ve dvě příjde rozptýlení v podobě dvacetiminutového stání v Tjumeni. Fanoušci biatlonu znají toto město jako poslední zastávku světového poháru v tomto sportu. My si ho budeme pamatovat jen jako místo k protažení nohou.

Přestávka v Tjumeni

Cestu mezi Jekatěrinburgem a Tjumenem lze popsat velice jednoduše. Březový les občas nějaká vesnice a zase březový les. V šest večer pak máme další zastávku tentokrát v Išimu. Bohužel doposud jsme nenarazili na bábušky prodávající vše možného a místo toho nacházíme jen kiosky na nástupištích. Sortiment je víceméně stejný. Chipsy, čínské polívky, nealko, zmrzlina a nějaké pečivo. Ostatně to samé koupíte i u dežurné ve vlaku.

Zastávka v Išimu

Išim - Kiosky pro nákup proviantu

Po krátké zastávce v Išimu dáme večeři v podobě druhé várky čínských polévek a černého čaje ze samovaru.

Vladimír Vladimirovič

Po takto vydatné večeři pustíme stylově film Doktor Živago, který má tři hodiny. Po filmu dáme improvizovanou sprchu na záchodě a jdeme spát. Půlnoční zastávku v Omsku, kde část své hokejové kariéry trávil Jaromír Jágr, už zaspáváme. Technickou zajímavostí následujícího úseku je, že mezi Omskem a Novosibirskem je nejrovnější úsek trati. Řeči čísel se zde nachází 610 km rovná trať bez jediné zatáčky. Asi takhle nějak lze popsat jeden den trávený ve vlaku na Transibiřské magistrále.

28.7.2019 Rusko

Ráno vstávám v 7. Je třeba se umýt a zabalit si věci. O třičtvrtě na devět místního času přejíždíme řeku Ob, což je jasné znamení, že jsme v Novosibirsku. Po výstupu z vlaku začíná hledání úschovny zavazadel. Ta se nachází ve sklepě v hlavní nádražní budově. Cena za kus a den je 200 Rublů.

Novosibirsk - Současně s námi přijel i vlak z Kazachstánu

Jakmile se zbavíme batohů míříme rovnou do města. První a asi největší zajímavostí Novosibirsku je už zmiňovaná nádražní budova, která je svou velikostí největší na Transibiřské magistrále.

Novosibirsk - Nádraží

.. a přednádraží (foto Žanet)

Od ní jdeme Narymskou ulicí k pomníku/pražci na 3336 km Transsibiřské magistrály.

Novosibirsk - 3336 km za námi, 5952 km před námi (foto Žanet)

Vracíme se kousek zpět a ocitáme se v Narymském parku. První pocity z Novosibirku jsou takové, že končí moderna a začíná styl Ukrajina. Tj. lehce ošuntělo a zaprášeno.

Novosibirsk - Narymský park (foto Žanet)

Z parku pokračujeme na hlavní třídu města Krasnyj prospekt. V podchodu zakoupím kleštičky na nehty za 20 Kč, a poté pokračujeme směrem k Leninovu náměstí. Cestou ještě stihneme dát oběd ve stolovaji Sněm slona.

Novosibirsk - Oběd

Novosibirsk - Krasnyj prospekt (foto Žanet)

Plně nasycení se vracíme na Krasnyj prospekt. Zastavujeme u sochy hasiče a poté se konečně dostáváme na Leninovo náměstí, kterému zde nevévodí nic menšího než veliká socha Lenina. Aby si Lenin neuzmul všechnu slávu, tak se zde nachází ještě pěkná budova Novosibirského státního akademického divadla opery a baletu.

Novosibirsk - Socha hasiče (foto Žanet)

Novosibirské státní oblastní muzeum (foto Žanet)

Novosibirsk - ovosibirského státního akademického divadla opery a baletu (foto Žanet)

Novosibirsk - Leninovo náměstí

Novosibirsk - Stanice metra Leninovo náměstí (foto Žanet)

Pokračujeme dále Krasnym prospektem a odbočujeme na Pervomajský park, který si projdeme. Kousek od parku se pak nachází moderní budova nákupního centra.

Novosibirsk - Pervomajský park (foto Žanet)
Posledním naplánovaným bodem je kostel Aleksandra Něvského, který díky žebrákům před vchodem bereme obloukem a fotíme zezadu.

Novosibirsk - Kostel Aleksandra Něvského (foto Žanet)

Je půl třetí jsme u poslední zajímavosti a přemýšlíme co dále. Koukám do mapy a vidím obří vodní plochu zvanou Obské moře. Nastartuji aplikaci RŽD a vidím, že za chvíli k němu jede električka a v pět, že jede zpátky. Je rozhodnuto. U přilehlé zastávky nakoupíme v automatu jízdenky, za pomocí asistence projdeme přes turnikety a čekáme na Novosibirský SBahn. Ten po chvilce přijíždí a asi 40 minut jedeme do stanice Obskoje More.

Novosibirsk - Železniční uzel Centr a Pravý Ob (foto Žanet)

Novosibirsk - Električka směr Čerjepanovo (foto Žanet)

Cestu nám zkrátí hudebníci, kteří si přivydělávají koncertem v jednotlivých vagónech. Tento vlak jede taky kolem, železničního muzea poblíž zastávky Seyatel. Na to nám, ale bohužel nezbyl čas. Vystupujeme tedy na stanici Obskoje More a jdeme asi 200 m na písečnou pláž. Všude cedule zákaz koupání, ale místní to neřeší a vesele se v té zelené vodě koupou. Rusa jen tak něco nepoloží :D. My si raději smočíme jen nohy.

Novosibirsk - Obské moře (foto Žanet)

Před pátou se rychlým tempem vracíme zpět. Kupuji jízdenky na hlavní nádraží a nasedáme do naplněného vlaku. V Novosibirsku si dáme premiérově Langman v jednom ze stánku a pak jdeme nakoupit do nedalekého supermarketu. Vyzvedneme batohy, já si dám ještě šavarmu na druhou večeři. Namícháme vodko-džus do vlaku a v osm už nasedáme do moderního vagónu směr Krasnojarsk. Dnes máme opět příčná místa tentokrát prémiově u záchodů. Jedno místo nám ovšem blokuje borec, který zrovna večeří na mém místě a nemá se k tomu místo co nejrychleji opustit. Můj několika minutový nasraný pohled na něj ho nakonec přesvědčil že má rychle dojíst a konečně vyfičet. U těchto nových typů vagónů někdo přemýšlel, a tak se předělující dveře otevírají směrem ven a ne dovnitř, takže nehrozí úder dveřmi od nepozorného pasažéra.

Novosibirsk - Ve vlaku směr Krasnojarsk s vodkou zamaskovanou za džus :D

Ve vlaku mě zaujme jeden spolucestující, který si neustále chodí čepovat vodu k pití na záchod, přestože tam je veliká cedule, že voda není pitná, ale ruský člověk opět zvládá vše :D. Dopijeme náš namíchaný džus a v deset jdeme spát. Ráno nás čeká probuzení v Krasnojarsku.

Mapy 2GIS
Stránky Ruských železnic
Novosibirsk na Wikitravel
Diplomová práce na téma Transibiřské magistrály